Wydawca treści Wydawca treści

Narciarstwo biegowe

O ile skoki narciarskie to sport dla wyczynowców, to biegać na nartach może prawie każdy. A leśne ścieżki wydają się do tego wręcz stworzone.

Narciarstwo biegowe jest o wiele mniej popularne od zjazdowego, choć łatwiejsze do uprawiania. Nie trzeba wyjeżdżać w góry, nie potrzeba jest infrastruktura z wyciągami i kolejkami (nie trzeba też stać w kolejkach do nich). Wystarczą narty, kijki i rozległy, zaśnieżony teren. No właśnie, zaśnieżony. To zapewne kapryśna aura jest przyczyną małej popularności narciarstwa biegowego. Tras do biegania nie da się sztucznie zaśnieżać, jak to się robi na stokach. Na szczęście, w ostatnich latach przez przynajmniej kilka tygodni w roku można liczyć na dostatek białego puchu...

Gdzie szukać terenów do biegania? Oczywiście w lasach. Nadają się do tego prawie wszystkie szlaki i ścieżki turystyczne wytyczone przez leśników. Samych szlaków pieszych jest dziś w Lasach Państwowych ponad 22 tysiące. Drugie tyle mamy szlaków rowerowych i konnych, które również świetnie mogą służyć temu celowi. W efekcie każdy mieszkaniec Polski, niezależnie w którym zakątku kraju się znajduje, w ciągu 30 minut dojedzie samochodem do miejsca, gdzie da się pobiegać na nartach. O najbliższych trasach można się dowiedzieć z serwisu Czaswlas.pl lub w siedzibie nadleśnictwa.

Zanim pójdziesz do sklepu

Przed inwestowaniem w sprzęt warto najpierw sprawdzić czy to rzeczywiście sport dla nas. Zanim pójdziemy więc do sklepu, najlepiej jest skorzystać z wypożyczalni. W Warszawie za komplet nart z kijami i buty zapłacimy 10-25 zł za godzinę lub 25-60 zł za dobę. W mniejszych miastach ceny są zbliżone do dolnych stawek spotykanych w stolicy.

Decydując się na zakup nart biegowych, najpierw należy sobie zadać pytanie: jak będziemy biegać? Początkujący, na pewno powinien odpuścić sobie narty wyczynowe, dla zawodowców, i raczej nie zastanawiać nad nartami sportowymi, przeznaczonymi do startów w zawodach dla amatorów.
Naukę najlepiej zacząć na nartach klasy turystycznej. Wielu producentów wyróżnia jednak zamiast niej trzy jeszcze węższe kategorie. Narty fitness są przeznaczone dla osób regularnie biegających na nartach, traktujących tę dyscyplinę jako normalną aktywność fizyczną, ale niemających zacięcia sportowego. Rekreacyjne polecane są dla osób, dla których to rodzaj turystyki, jeżdżących czasami poza przygotowanymi trasami, w łagodnym terenie – dlatego narty takie są nieco szersze, by nie zapadały się w śniegu. Deski back country przeznaczone są do poruszania się po trudniejszym terenie. Są nie tylko szersze, ale i krótsze. Często mają wzmacniane krawędzie.

Dla początkujących zdecydowanie najlepszym wyborem będą narty rekreacyjne: stabilniejsze i nieco wolniejsze. Niektórzy firmy oferują też inne narty dla mężczyzn i inne dla kobiet. Te dla pań, poza odmienną kolorystyką, są często nieco sztywniejsze, co ułatwia bieganie.

W jakim stylu

Kolejną ważną sprawą do rozważenia jest styl, którym zamierzamy biegać. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z biegówkami, będzie to z pewnością styl klasyczny. Jest spontaniczny - nasze ciało wykonuje ruchy zbliżone są do tych, co przy chodzeniu lub bieganiu - łatwiejszy do opanowania, niż bardziej - techniczny – styl łyżwowy. Ten może się okazać naturalny dla osób, które regularnie jeżdżą na rolkach - jest o ok. 10-15 proc. szybszy od klasycznego, ale też wymaga od biegacza lepszej kondycji.
Przewaga stylu klasycznego nad łyżwowym polega m.in. na tym, że można nim biegać nawet w kopnym śniegu i w trudnym terenie. Drugi wymaga szerokich i ubitych tras, takich jakie spotkamy w zasadzie tylko na zawodach.

Narty do stylu klasycznego są o 10-20 cm dłuższe od tych do stylu łyżwowego, a kijki o 10-15 cm krótsze. Deski klasyczne są dużo bardziej wygięte (środkowa część unosi się nad podłożem), noski są wyższe, a taliowanie głębsze (ułatwia to skręcanie). Są też elastyczniejsze. Wybierając sprzęt, powinniśmy przyjrzeć się ślizgom. W połowie dostępnych na rynku nart do stylu klasycznego ślizg pod stopą biegacza ma fakturę przypominającą rybią łuskę - taka budowa ślizgu ułatwia narciarzowi odbicie się. W klasycznych ślizg pod stopą trzeba smarować „na trzymanie", a na pozostałej długości - „na poślizg". Narty z rybią łuską na ślizgu są więc łatwiejsze w przygotowaniu, ale też nieco wolniejsze.

Fachowcy nie polecają zakupu nart uniwersalnych. Bieganie na nich sprawi mniej przyjemność, niż na przeznaczonych do konkretnego stylu. Niemożliwe jest też bieganie na przemian różnymi stylami podczas jednego wypadu, bowiem konieczne jest zastosowanie odmiennej techniki smarowania.

Biegówki różnią się od siebie także sztywnością, choć zwykle dotyczy to sprzętu wyczynowego i sportowego. Generalną zasadą jest, że im narciarz jest cięższy i silniejszy, tym sztywniejsze narty może wybrać.

Buty dobieramy do rodzaju nart, których będziemy używać. Przy stylu klasycznym buty są nieco niższe i mają bardziej elastyczną podeszwę niż przy stylu łyżwowym.

Ubrania nie są, na szczęście, tak kosztowną inwestycją, jak w wypadku narciarstwa zjazdowego. Włożyć można ocieplane legginsy, a nawet spodnie rowerowe. Zupełnie natomiast nie sprawdzą się kombinezony, których używamy na stoku narciarskim - są zbyt obcisłe i sztywne, przez co krępują ruchy. Nie ma potrzeby, przynajmniej na początku, inwestować w bardzo drogie kurtki, technologiczne bluzy i termiczną bieliznę. Dopóki nasz bieg na nartach będzie przypominał codzienny spacer, możemy z powodzeniem używać codziennych ubrań, o ile będą chroniły przed wiatrem. Dopiero kiedy zaczniemy uprawiać ten sport intensywnie, pomyślmy o zakupie specjalistycznego stroju.

Spacer na deskach

Bieganie na nartach wpływa na nasz organizm podobnie, jak nordic walking, który przecież powstał jako forma letnich treningów dla… uprawiających bieganie na nartach. Sunąc na biegówkach, wykorzystujemy dwa razy więcej mięśni niż podczas chodzenia, a prawdopodobieństwo nabawienia się kontuzji nie jest większe niż czasie zwykłego chodzenia po śniegu. Już w czasach prehistorycznych mieszkańcy Północnej Europy zaczęli używać czegoś, co przypominało narty, właśnie po to, by ułatwić sobie poruszanie się po pokrytym śniegiem terenie. A we współczesnej Skandynawii każdy, przynajmniej raz w życiu, miał biegówki na nogach.

To doskonały zimowy trening dla tych, którzy na co dzień biegają lub jeżdżą na rolkach, a także świetnym sposób na wzmocnienie nóg dla wszystkich planujących ferie na stoku narciarskim. Szczególnie zdrowe jest uprawianie tego sportu w lesie, gdzie powietrze jest wspaniałe, bez porównania czystsze niż w mieście, w którym przebywamy na co dzień, a cisza i spowite w bieli drzewa podziałają na nas kojąco. Czego chcieć więcej?


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Zanocuj w lesie

Zanocuj w lesie

 

PROGRAM „ZANOCUJ W LESIE”

W NADLEŚNICTWIE CHRZANÓW

 

Zapraszamy wszystkich miłośników przyrody, a zwłaszcza amatorów spędzania nocy pod chmurką do odwiedzenia obszarów leśnych wyznaczonych w naszym nadleśnictwie. Miejsca te z pewnością zachwycą różnorodnością drzewostanów, urokiem zlokalizowanych tutaj stawów oraz błogą ciszą przerywaną odgłosami mieszkańców lasu.

Nadleśnictwo Chrzanów przystąpiło do programu „Zanocuj w lesie”, który powstał w ramach kontynuacji założeń zawartych w ogólnopolskim pilotażu udostępnienia obszarów leśnych celem uprawiania aktywności typu bushcraft i surwiwal. Po ponad rocznym okresie trwania pilotażu, ankietowaniu osób korzystających z obszarów pilotażowych, zarządców terenu, rozmowach ze środowiskiem bushcraftowym i surwiwalowym pomysł przekształcił się w stały program pn. „Zanocuj w lesie”.

Obszar objęty programem „Zanocuj w lesie” przedstawia poniższa mapa

 

Dokładniejsze mapy z udostępnionymi obszarami znajdują się na dole strony w „materiałach do pobrania”

 

Lokalizacja widoczna jest również:

gdzie z menu wybierz – mapy BDL – mapa zagospodarowania turystycznego.

WAŻNE !

W Nadleśnictwie Chrzanów od roku 2020 obowiązuje nowa numeracja oddziałów leśnych, co nie znalazło jeszcze odzwierciedlenia w terenie

(prace aktualizacyjne w trakcie).

W celu orientacji  terenowej należy kierować się mapą „stare oddziały” zamieszczoną na dole strony w „materiałach do pobrania”.

 

Zanim udasz się na wyprawę zapoznaj się z następującymi informacjami:

  1. Regulaminem korzystania z obszaru (dostępny na dole strony w „materiałach do pobrania”).

  2. Na udostępnionym obszarze nie ma możliwości rozpalenia ogniska, ale możesz używać kuchenek gazowych pod warunkami określonymi w w/w regulaminie.

  3. Mapą okresowego zakazu wstępu do lasu:

    https://zakazywstepu.bdl.lasy.gov.pl/zakazy/.

    Przed  wyjściem do lasu, sprawdź, czy obszar nie znajduje się na obszarze objętym zakazem.

  4. Zasadami bezpiecznego korzystania z lasu:

    http://czaswlas2.ecms.pl/bezpieczenstwo-w-lesie-i-porady-3 

  5. Niektóre tereny na wyznaczonych obszarach mogą być czasowo objęte pracami gospodarczymi. Na powierzchnie te obowiązuje zakaz wstępu. Powierzchnie, które w danym miesiącu mogą być objęte pracami leśnymi zostały przedstawione na mapie poniżej: 

 

 

 

W razie pytań prosimy o kontakt:

Leśniczy leśnictwa Kroczymiech –Piotr Worwa, tel. 668 119 803

Leśniczy leśnictwa Chełmek –Dariusz Antczak, tel. 668 125 311

Leśniczy leśnictwa Mętków –Zbigniew Kumala, tel. 785 202 170

Leśniczy leśnictwa Bobrek –Michał Zdebik, tel. 662 113 582

 

  1. W okresie jesiennym i zimowym z terminami polowań zbiorowych, które koła łowieckie mają obowiązek podawać do wiadomości gmin. Organizator polowania ma obowiązek oznakować teren objęty polowaniem zbiorowym.

Informacje o terminach polowań zbiorowych można uzyskać w:

  • Gminie Libiąż

  • Gminie Babice (dotyczy oddziałów: 677, 678, 679, 693, 699)

  • Kole Łowieckim Łoś (na terenie leśnictw Kroczymiech i Chełmek)

  • Kole Łowieckim Żuraw (na terenie leśnictw Bobrek i Mętków)

  1. Jeśli Twój nocleg przewiduje więcej niż 2 noce lub/i więcej niż 9 osób w jednym miejscu musisz wypełnić formularz zgłoszenia noclegów i uzyskać zgodę nadleśnictwa. Zgłoszenie następuje poprzez wypełnienie formularza (dostępny na dole strony w „materiałach do pobrania”) oraz przesłanie go na adres chrzanow@katowice.lasy.gov.pl nie później niż 2 dni robocze od planowanego noclegu. Pozytywna odpowiedź mailowa z nadleśnictwa jest wyrażeniem zgody na zaplanowane noclegi.

 

Kontakt do koordynatora programu w nadleśnictwie:

Spec. SL ds. stanu posiadania, turystyki i edukacji

tel. 668 119 654

 

- infografiki:

http://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/wycieczka-do-lasu.jpg/view

http://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/jak-sie-znalezc-w-lesie.pdf/view

http://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/nie-tylko-wakacyjny-lesny-niezbednik

http://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/jak-zachowac-sie-podczas-burzy-w-lesie.jpg/view

http://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/lesny-savoir-vivre-100x75.pdf/view