Wydawca treści Wydawca treści

Nadzór - Lasy Niepaństwowe

Podstawowym dokumentem regulującym zasady prowadzenia gospodarki leśnej przez właścicieli i zarządców lasów jest Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach /z późn. zm./.

Lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa stanowią ok. 17% lasów w Polsce. Ponad 70% starostw powierza prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych leśnikom z Lasów Państwowych.

W zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Chrzanów lasy prywatne stanowią  ponad 14% powierzchni leśnej natomiast lasy stanowiące własność gmin  ponad 3% powierzchni leśnej.

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. / z późn. zm./. Starosta sprawujący nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa może powierzyć go na drodze porozumienia nadleśniczemu właściwego terenowo nadleśnictwa.

Nadleśnictwo Chrzanów prowadzi nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w lasach  niestanowiących własności Skarbu Państwa na podstawie:

  1. Porozumienia z dnia 10 marca 2017 r. pomiędzy Starostą Powiatu Chrzanowskiego, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Chrzanów.
  2. Porozumienia z dnia 18 stycznia 2021 r. pomiędzy Starostą Powiatu Oświęcimskiego, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Chrzanów.

 

Nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w  lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,  zlokalizowanych w granicach gmin:

Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz Chełmek

bezpośrednio w terenie pełnią leśniczowie leśnictw:

Bukowno, Ciężkowice, Szczakowa, Płoki, Dulowa, Piła Kościelecka, Kroczymiech, Chełmek, Bobrek oraz Mętków.

Tereny objęte prowadzonym przez Nadleśnictwo Chrzanów nadzorem nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa

Właściciele lasów na podstawie art. 13 ust 1 ustawy o lasach są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:

  1. zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk;
  2. ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;
  3. pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej;
  4. przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji starosty, o której mowa w art. 19 ust. 3 Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach /z późn. zm./;
  5. racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
  1. pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
  2. pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

Zgodnie z przepisami ustawy o lasach Lasy Państwowe zobowiązane są służyć radą i pomocą prywatnym właścicielom lasów w prowadzeniu gospodarki leśnej. Leśnicy w ramach tych działań:

  1. doradzają prywatnym właścicielom, jak prowadzić gospodarkę leśną;
  2. odpłatnie udostępniają sadzonki drzew i krzewów leśnych;
  3. wykonują na koszt nadleśnictw zabiegi zwalczające i ochronne w lasach prywatnych, jeśli wystąpią tam organizmy szkodliwe, zagrażające trwałości lasu;
  4. mogą organizować wykonanie zadań gospodarczych w lesie (w tym sprzedaż drewna), na podstawie umowy z właścicielem lasu; sporządzają wielkoobszarowe inwentaryzacje stanu lasów oraz prowadzą bank danych o lasach.

 

Procedura pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa:

1. Procedura postępowania przy wydawaniu świadectw legalności pozyskania drewna rozpoczyna się po przedłożeniu przez właściciela lasu Zgłoszenia wraz z oświadczeniem, że składający jest właścicielem lub współwłaścicielem wymienionej działki.

2. W przypadku współwłasności działki leśnej, na Zgłoszeniu musi być pisemna zgoda wszystkich współwłaścicieli wraz z aktualnymi adresami współwłaścicieli.

3. Przy składaniu Zgłoszenia, jeśli jest składane osobiście lub podczas spotkania na działce leśnej, leśniczy lub podleśniczy weryfikuje tożsamość wnioskodawcy z dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem.

4. Leśniczy lub podleśniczy w obecności właściciela lasu dokonuje oględzin działki leśnej i po stwierdzeniu, że UPUL oraz stan lasu pozwala na wycięcie określonej masy lub liczby drzew udziela instruktażu, w jaki sposób zabieg powinien być wykonany.

5. Po dokonaniu wycinki drzew, właściciel lasu kontaktuje się (telefonicznie lub osobiście) z leśniczym lub podleśniczym w celu dokonania legalizacji pozyskanego drewna.

6. Leśniczy lub podleśniczy dokonuje obmiaru pozyskanego drewna (dłużyce lub drewno ułożone w stosach) i nadaje cechę poprzez naniesienie znaku cechówką oraz nabija znacznik na drewno za pomocą numeratora.

7. Po wprowadzeniu danych do rejestratora leśniczy lub zastępujący go podleśniczy drukuje „Świadectwo legalności pozyskania drewna”, podpisuje je i bezpośrednio przekazuje wnioskodawcy.

 

 

 

WAŻNE:

1)      Zadania gospodarcze ( w tym możliwość wycinki drzew) w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa  określa zatwierdzony przez  miejscowego starostę uproszczony plan urządzenia lasu lub decyzja wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasu.

2)      Podejmowane w lesie czynności gospodarcze takie jak wycinka drzew powinny być uprzednio zgłoszone do właściwego leśniczego.

3)      Pozyskane drewno wymaga legalizacji, która polega na nieodpłatnym wydaniu  przez leśniczego świadectwa legalności pozyskania drewna oraz jego ocechowaniu. 

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Konferencja o lasach w Nadleśnictwie Chrzanów

Konferencja o lasach w Nadleśnictwie Chrzanów

Konferencja o lasach w Nadleśnictwie Chrzanów

W dniu 25 października br. w siedzibie naszego nadleśnictwa odbyła się konferencja
o lasach, na którą zaprosiliśmy wszystkie gminy z naszego regionu. Cieszymy się, że mogliśmy gościć przedstawicieli Gmin: Babice, Bukowno, Chełmek, Libiąż, Sławków oraz Jaworzno. Dołączyła do nas również firma Sibelco Poland, która prowadząc wydobycie piasku na terenach leśnych jest żywo zainteresowana działaniami proekologicznymi.

Mając na uwadze duże zainteresowanie, a przy tym obawy lokalnej społeczności wobec prowadzonych przez leśników prac w lasach pozostających w zarządzie PGL LP Nadleśnictwa Chrzanów postanowiliśmy przygotować spotkanie, na które zaprosiliśmy reprezentantów gmin, by poprzez zrozumienie zagadnień prowadzonej gospodarki leśnej, aktualnych wyzwań i trudności z jakimi borykamy się w naszej pracy, pomogli nam w prowadzonym dialogu społecznym.

Dzisiaj, nie można już mówić o lasach tylko w odniesieniu do jednej miejscowości czy nawet kraju. Postępujące zmiany klimatu wpływają tak bardzo na różne dzieciny życia ludzi na całym świecie, że bardziej właściwym jest wielowymiarowe podejście do poszczególnych ekosystemów. Potrzeba prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa jest już w zasadzie koniecznością wdrożenia edukacji przyrodniczo-klimatycznej.

Dlatego też gościem specjalnym był prof. dr hab. inż. Jarosław Socha, który w swoim wykładzie przedstawił wiele ciekawych faktów popartych badaniami oraz obserwacjami naukowymi z Polski i świata pokazujących globalny problem zamierania drzew na naszej planecie.

Po wykładzie przyszedł czas na rozmowy. Mówiliśmy o działaniach człowieka, które przyczyniają się do degradacji środowiska. Wśród nich największym problemem jest rosnąca depozycja azotu w glebie oraz wzrost zawartości dwutlenku węgla w atmosferze. Pierwsze zjawisko powoduje, że drzewa zasilane nadmierną ilością azotu rosną szybciej, są wyższe, potrzebują więcej wody i w efekcie szybciej się starzeją. Rosnące stężenie dwutlenku węgla w atmosferze powoduje tworzenie się coraz szczelniejszego płaszcza wokół naszej planety, który wpuszcza promieniowanie słoneczne, ale znaczną część z nich zatrzymuje po odbiciu się od powierzchni ziemi. Prowadzi to do wzrostu średniorocznych temperatur powietrza, anomalii pogodowych, mniejszej liczby opadów i suszy glebowej w wielu regionach na świecie, w tym na obszarze Polski.

Mając na uwadze powyższe leśnicy próbują nadążyć za postępującymi zmianami poprzez sadzenie lasów wielogatunkowych oraz budowanie ich różnicowanej struktury wiekowej i wysokościowej. Różnorodność biologiczna jest kluczem do rozproszenia ryzyka hodowlanego. Podobnie kontynuacja prowadzonej racjonalnej gospodarki leśnej, z zachowaniem zasady wielofunkcyjności zbiorowisk leśnych gwarantuje nie tylko trwałość lasów, ale również powiększanie zasobów leśnych. Rośnie nie tylko lesistość naszego kraju, ale i zasobność polskich lasów.

Faktem jest, że w procesie fotosyntezy drzewa pochłaniają dwutlenek węgla wbudowując go w drewno. Największe pochłanianie tego gazu ma miejsce w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju drzew czyli w okresie między 20 a 60 tym rokiem życia. Potem spada, aż wreszcie ustaje. W momencie rozpadu drzewa ze starości (proces próchnienia) taka sama ilość dwutlenku węgla jaka została zgromadzona jest uwalniana w znacznie szybszym tempie. Zatem przemiana pokoleń drzew w naszych lasach jest niezbędna nie tylko z punktu widzenia zachowania trwałości lasów czyli stare wycinamy i sadzimy nowe. Mając na uwadze działanie pro klimatyczne powinniśmy szybciej pozyskiwać drewno i sadzić młody las, który efektywniej wiąże dwutlenek węgla.

Drugim aspektem jest zastępowanie w życiu codziennym materiałów wysokoemisyjnych drewnem -jedynym tak ekologicznym, łatwo odnawialnym i zero emisyjnym w procesie produkcji surowcem na  świecie.

Ostatnia część konferencji była poświęcona tzw. lasom społecznym, gdzie zgodziliśmy się, że tak w zasadzie wszystkie Lasy Państwowe są przestrzenią, z której społeczeństwo może swobodnie korzystać w tak różny sposób jak w żadnym innym kraju. Rzeczywiście warto rozważyć tworzenie „zielonych stref” wokół miast, wsi i osiedli, gdzie możliwa jest modyfikacja prowadzonej gospodarki leśnej i racjonalne ograniczenie pozyskania drewna w tym rejonie. Należy jednak podkreślić, że tworzenie „lasów społecznych” nie jest równoznaczne
z całkowitym wyłączeniem tych obszarów z użytkowania gospodarczego, co oznacza, że nadal będą tam prowadzone cięcia gospodarcze, sanitarne oraz odnowieniowe mające na celu wprowadzenie nowego pokolenia drzew w miejscu starych. Zgodziliśmy się, że taki las pozostawiony samemu sobie szybko stałby się niebezpieczny i nieatrakcyjny dla spacerujących po nim ludzi.

 Podczas spotkania pokreślono również, że ubytek powierzchni leśnych, czyli odmieniana w ostatnich latach przez wszystkie przypadki „wycinka lasu” nie jest powodowany przez leśników. Z definicji jasno wynika, iż „wycinka” to trwałe pozbawienie gruntu roślinności leśnej. Wycinka ma miejsce w przypadku realizacji np. budowy dróg na mocy specustaw lub wyłączenia gruntów z produkcji leśnej w momencie rozpoczęcia działalności wydobywczej np. piasku, dolomitu, węgla brunatnego czy innego surowca metodą odkrywkową. Na te działania leśnicy nie mają wpływu, ponieważ procesy te wynikają
z innych uregulowań prawnych, na które leśnicy nie mają wpływu. Cięcia prowadzone przez leśników zawsze mają na celu usunięcie starych drzew i posadzenie na ich miejsce nowych, pozyskując przy tym drewno. Zatem bilans powierzchniowy w tym przypadku pozostaje bez zmian.

 

Mamy nadzieję, że po tym spotkaniu spojrzenie  na lasy i prowadzoną w nich gospodarkę leśną ulegnie zmianie i spotka się z większym zrozumieniem. Od stu lat cele i priorytety przyświecające leśnikom nie zmieniły się. Mamy zachować las dla przyszłych pokoleń, by mogły z niego korzystać w różnorodny, ale racjonalny sposób. Wierzymy, że Włodarze miast oraz Radni pomogą nam w dotarciu z rzetelną wiedzą do społeczeństwa. Dziękujemy wszystkim Uczestnikom, za obecność i poświęcony czas.