Asset Publisher Asset Publisher

Organizacja Nadleśnictwa Chrzanów

 

 

Nadleśnictwo jest podstawową, samodzielną jednostką organizacyjną Lasów Państwowych działającą na podstawie ustawy o lasach. Podlega Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, która prowadzi nadzór i koordynuje działania na swoim terenie.

Nadleśnictwo Chrzanów podzielone jest na 12 leśnictw: Kroczymiech, Chełmek, Mętków, Bobrek, Płoki, Dulowa, Piła Kościelecka, Sławków, Bukowno, Ciężkowice, Szczakowa, Podłęże.

W Nadleśnictwie pracuje 52 pracowników.

W strukturze organizacyjnej Nadleśnictwa Chrzanów wyróżnia się następujące grupy komórek organizacyjnych, zwane pionami:

A. PION NADLEŚNICZEGO [N], któremu podlegają bezpośrednio:

1.Zastępca Nadleśniczego [Z], który kieruje działem Gospodarki Leśnej,

2.Główny Księgowy [K], który kieruje działem Finansowo–Księgowym,

3.Sekretarz [S], który kieruje działem Administracyjno–Gospodarczym,

4.Inżynier Nadzoru [NN1]i [NN2],wykonujący kontrolę funkcjonalną,

5.Specjalista ds. pracowniczych i socjalnych [NK],

6.Posterunek Straży Leśnej [NS].

 

B. PION ZASTĘPCY NADLEŚNICZEGO [Z], kierujący działem Gospodarki Leśnej, któremu podlegają:

1. Specjalista ds. użytkowania i marketingu [ZU],

2. Instruktor techniczny ds. zagospodarowania lasu [ZH],

3.Starszy Specjalista ds. ochrony p.poż. lasu, szkód górniczych i łowiectwa [ZB],

4.Starszy Specjalista ds. stanu posiadania i lasów niepaństwowych [ZS1],

5.Starszy Specjalista ds. edukacji i turystyki [ZS2],

6. Leśniczowie [ZL].

7. Podleśniczowie[ZP].

 

C. PION GŁÓWNEGO  KSIĘGOWEGO [K], kierujący działem Finansowo– Księgowym, któremu podlegają:

1. Starsza Księgowa [KF],

2. Księgowe [KF].

 

D. PION SEKRETARZA, kierujący działem Administracyjno–Gospodarczym, któremu podlega:

1. Referent ds. administracji [SA1],

2. Referent ds. administracyjno-budowlanych [SB],

3.Referent ds. administracji [SB]

4. Sprzątaczka.

Nadleśniczy kieruje całokształtem działalności Nadleśnictwa Chrzanów na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi za niego odpowiedzialność, a także reprezentuje Nadleśnictwo na zewnątrz (zgodnie z art. 35 ustawy o lasach z dnia 28.09.1991 r., Dz. U. z 2020 r. poz. 1463).

Inżynier nadzoru NN1 i NN2 zajmuje stanowisko do spraw kontroli. Jego głównym zadaniem jest sprawowanie kontroli funkcjonalnej w nadleśnictwie oraz koordynacja całokształtu spraw związanych z przestrzeganiem przepisów i zasad bhp w nadleśnictwie. Kontroluje prawidłowość wykonywania czynności gospodarczych w nadleśnictwie oraz zadania wynikające z ochrony mienia i udostępniania lasu. Wydaje zalecenia w zakresie ustalonym przez nadleśniczego i ściśle współpracuje z zastępcą nadleśniczego poprzez wzajemne konsultacje, zgłaszanie uwag i propozycji.

Dział Gospodarki Leśnej, kierowany przez Zastępcę Nadleśniczego jest odpowiedzialny za merytoryczne przygotowanie oraz nadzór nad realizacją zadań zawartych w planie urządzania lasu nadleśnictwa oraz innymi zadaniami wynikającymi z działalności nadleśnictwa, związanymi z gospodarką leśną: planowaniem, organizacją, koordynacją i nadzorem prac w zakresie zagospodarowania lasu: hodowli lasu, ochrony lasu (w tym ochrony przeciwpożarowej), selekcji i nasiennictwa, ochrony przyrody i zagospodarowania turystycznego, łowiectwa oraz innych działów zagospodarowania lasu, urządzania lasu, użytkowania lasu oraz sprzedaży drewna i użytków ubocznych, postępu technicznego i technologicznego. Dział ten prowadzi również sprawy związane ze stanem posiadania i ewidencją gruntów oraz udostępnianiem lasu.

Leśnictwa są podstawową jednostką terenową w nadleśnictwie, w której bezpośrednio prowadzona jest gospodarka leśna. Leśnictwem kieruje leśniczy, a podlega mu podleśniczy.

Dział Finansowo-Księgowy, kierowany przez Głównego Księgowego jest odpowiedzialny za wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem spraw dotyczących gospodarki finansowej Nadleśnictwa (księgowość, finanse, planowanie finansowo-ekonomiczne, analizy, sprawozdawczość) oraz kontroli poprawności ewidencji księgowej prowadzonej w ramach kontroli wewnętrznej dokumentów finansowo-księgowych Nadleśnictwa.

Dział Administracyjno-Gospodarczy, kierowany przez Sekretarza zajmuje się realizowaniem potrzeb administracyjno-gospodarczych oraz obsługą administracyjną nadleśnictwa, a w szczególności: administrowaniem nieruchomościami, sporządzeniem i realizacją planów budowy i zakupów środków trwałych oraz planem remontów w zakresie infrastruktury.

Stanowisko do spraw pracowniczych podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Pracownik prowadzi całokształt spraw pracowniczych w rozumieniu Kodeksu pracy, PUZP dla pracowników PGL LP oraz innych unormowań prawnych w tym zakresie; realizuje politykę personalną oraz kadrową.

Posterunek Straży Leśnej jest komórką organizacyjną przy nadleśnictwie, powołaną do zwalczania przestępstw i wykroczeń z zakresu szkodnictwa leśnego oraz wykonywaniem innych zadań związanych z ochroną mienia Skarbu Państwa, będącego w zarządzie Nadleśnictwa (na postawie  art. 45 ust 1 pkt 3 oraz art. 47 ust 2 ustawy o lasach z dnia 28.09.1991 r., Dz. U. z 2020 r. poz. 1463).

 

Biuro Nadleśnictwa Chrzanów jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 15.00


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Adaptacja lasów i leśnictwa do zmian klimatu na nizinach

Adaptacja lasów i leśnictwa do zmian klimatu na nizinach

Tytuł projektu: Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu - mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych - kontynuacja (MRN3)

Podmioty realizujące projekt: 

  • Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe reprezentowane przez CKPŚ.
  • 151 nadleśnictw z terenu 17 Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.
  • Partnerzy projektu: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Ochrony Mokradeł.

Okres realizacji: 2024-2028

Cel główny projektu: 

Wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia związane ze zmianami klimatu poprzez realizację do końca 2028 r. kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych ukierunkowanych na zapobieganie powstawaniu lub minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk/procesów klimatycznych takich jak susze i pożary, powodzie i podtopienia, intensywne lub długotrwałe opady atmosferyczne, ekstremalne przepływy wód w korytach, spływy powierzchniowe, niszczące działanie wód wezbraniowych.

Cele szczegółowe: 

  • Rozwój systemów małej retencji poprzez wykonanie obiektów i kompleksowych zadań gromadzących wodę do końca 2028 r.
  • Rozwój systemów związanych z przeciwdziałaniem zbyt intensywnym spływom powodującym nadmierną erozję wodną na terenach nizinnych poprzez wykonanie obiektów do końca 2028 r.

W Projekcie wyznaczono również dodatkowe cele związane z działaniami edukacyjnymi oraz monitoringiem tj.:

  • Wzrost wiedzy nt. wpływu małej retencji wodnej na środowisko poprzez opracowanie metodologii oceny wpływu na podstawie monitoringu środowiska wybranych zadań do 2028 r.
  • Zwiększenie efektywności działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu poprzez opracowanie dobrych praktyk realizacji działań retencyjnych do końca roku 2028.
  • Podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez realizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników do końca 2028 r.

Planowane działania:

W ramach projektu będą realizowane inwestycje łączące przyjazne środowisku metody techniczne i biotechniczne, obejmujące m.in.:

  • budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę zbiorników małej retencji oraz zbiorników suchych;
  • budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę małych urządzeń piętrzących oraz gromadzących wodę w szczególności zastawek, progów, przetamowań koryt, przepustów z piętrzeniem, zastosowanych w celu spowolnienia odpływu wód powierzchniowych i/lub stworzenia tzw. retencji korytowej oraz rozlewisk;
  • renaturyzację siedlisk podmokłych w szczególności poprzez podniesienie poziomu wód i ich stabilizację;
  • przebudowę, rozbudowę lub rozbiórkę obiektów niedostosowanych do wód wezbraniowych lub zastąpienie ich innym rodzajem budowli komunikacyjnej, ale także budowę nowych obiektów w celu zabezpieczenia koryta oraz ochronę jakości wód (przede wszystkim mostów, przepustów, brodów);
  • zabezpieczenie obiektów infrastruktury leśnej przed skutkami nadmiernej erozji wodnej związanej z nawalnymi opadami (m.in. kaszyce, narzut kamienny, umocnienia skarp);
  • unaturalnianie koryt poprzez odtwarzanie naturalnej geometrii i trasy (remeandrowanie cieków naturalnych, meandrowanie rowu), tworzenie zróżnicowanych siedlisk w korycie np. układ bystrze-ploso oraz odtwarzania terenów zalewowych.

Projekt stanowi kontynuację działań realizowanych przez Lasy Państwowe w ramach projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i 2014-2020.

Planowane rezultaty projektu:

W projekcie planuje się wykonanie łącznie 1030 sztuk obiektów i kompleksowych zadań (wskaźnik produktu), osiągnięcie pojemności obiektów małej retencji o wartości 7 065,2 tys. m3 oraz osiągnięcie objętości obiektów małej retencji w wartości 5 700 tys. m3 (wskaźnik rezultatu).
Ponadto dodatkowym wskaźnikiem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez organizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników.

Planowana wartość projektu:

Całkowity koszt realizacji projektu: 511 560 000 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 405 670 000 zł
Kwota dofinansowania z UE: 323 359 557 zł

#FunduszeUE

Realizacja projektu MRN3 na terenie RDLP w Katowicach:

Ryc. 1 Ilość obiektów zaplanowanych do realizacji w ramach projektu MRN3 przez jednostki RDLP w Katowicach

Ryc. 2 Szacowana wartość zadań zgłoszonych w ramach projektu MRN3 przez jednostki RDLP w Katowicach