Asset Publisher
EDUKACJA LEŚNA SPOŁECZEŃSTWA W NADLEŚNICTWIE CHRZANÓW
EDUKACJA LEŚNA SPOŁECZEŃSTWA
W NADLEŚNICTWIE CHRZANÓW
Edukacja leśna jest prowadzona w oparciu o Program Edukacji Leśnej Społeczeństwa na lata 2020-2029 (załączony na dole strony w „materiałach do pobrania”), który został utworzony na podstawie zarządzenia nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku. Program ten określa zakres i zadania edukacji leśnej społeczeństwa realizowane na poziomie nadleśnictwa w oparciu o założenia Polityki Leśnej Państwa przyjętej w 1997 roku i uzupełnionej wyżej wymienionym zarządzeniem.
Działalność edukacyjną w Nadleśnictwie Chrzanów prowadzimy od 1995 roku. Początkowo były to jedynie spotkania z leśnikami w szkołach. Z biegiem czasu nawiązaliśmy współpracę z wieloma placówkami oświaty, organizacjami i stowarzyszeniami.
W ramach działań edukacyjnych organizujemy i prowadzimy następujące rodzaje zajęć:
- Lekcje edukacyjne w szkołach i przedszkolach
- Zajęcia plastyczne z wykorzystaniem „leśnych materiałów”
- Zajęcia trenowe
- Akcje sadzenia drzew
Akcje sprzątania lasu
- Ćwiczenia terenowe ze studentami leśnictwa
- Wyprawy do rezerwatów przyrody: zlokalizowanych na terenie naszego nadleśnictwa („Lipowiec”, „Dolina Żabnika”, „Bukowica”)
Tematyka przewodnia:
- Leśnictwo czyli zagospodarowanie, pielęgnowanie, ochrona, użytkowanie oraz odnawianie lasów.
- Życie drzewa -czyli od nasionka do książki.
- Drewno jako surowiec ekologiczny, łatwo odnawialny i mający ponad trzydzieści tysięcy zastosowań.
- Rola lasów w dobie zmian klimatu, obieg węgla w przyrodzie.
- Żywioły w lasach -ogień, woda, powietrze i ziemia.
- Łowiectwo
- Poznaj zwierza nietoperza -czyli las do góry nogami
- Jesień w lesie -czyli jak zasypiają drzewa
- Zima w lesie -przystosowania drzew do zimowego snu, dokarmianie zwierząt, tropy, szkody o zwierzyny
WAŻNE! W trakcie wszystkich prowadzonych przez nas zajęć obowiązuje
„Regulamin uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych
na terenie nadleśnictw nadzorowanych przez
Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Katowicach”
(załączony na dole strony w „materiałach do pobrania”).
Regulamin określa:
- zasady organizacji zajęć edukacyjnych
- sposób rezerwacji zajęć
- wzór wniosku o przeprowadzenie zajęć edukacyjnych
(załączony na dole strony w „materiałach do pobrania”)
Więcej informacji oraz przykładowe propozycje zajęć edukacyjnych znajdują się w:
Planie działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Chrzanów na rok 2025
(załączony na dole strony w „materiałach do pobrania”)
Obiekty edukacyjne utworzone na terenie naszego nadleśnictwa:
-
Ścieżka przyrodniczo-leśna
Ścieżka ta została utworzona w 1998 roku na terenie Leśnictwa Dulowa, na obszarze tzw. Puszczy Dulowskiej.
Odwiedzający mogą zapoznać się z podstawowymi gatunkami drzew budujących drzewostany, takimi jak: sosna zwyczajna, brzoza brodawkowata, olsza czarna, modrzew europejski, świerk pospolity, dąb szypułkowy, topola osika, buk zwyczajny, klon jawor, dąb czerwony, czeremcha późna oraz gatunkami krzewów: kruszyna pospolita i bez koralowy.
Do największych atrakcji ścieżki należy bez wątpienia stanowisko bobra europejskiego, którego w 1986 roku introdukowano nad potokiem Chechło. Obecnie określa się szacunkowo liczebność populacji bobrów na terenie puszczy na około 140 sztuk. Dodatkowo ścieżka wyposażona jest w tablice informacyjno – dydaktyczne oraz w miejsca wypoczynku.
W związku z tym, że trasa ścieżki biegnie przez całą długość fragmentu tzw. Puszczy Dulowskiejznajdującego się w granicach naszego Nadleśnictwa, poruszający się po niej odwiedzający mają możliwość zobaczenia poszczególne prace wykonywane w ramach gospodarki leśnej. Po drodze mija się powierzchnie zrębowe, stosy drewna przygotowane do wywozu, powierzchnie przygotowane do zalesienia, świeżo założone uprawy, starsze młodniki, grodzenia upraw, sadzonki zabezpieczone środkami chemicznymi oraz młode drzewostany, w których rozpoczyna się trzebieże. Daje to możliwość do prowadzenia lekcji terenowych z pokazaniem konkretnych przykładów.
Ponadto ścieżka przyrodniczo-leśna jest usytuowana na terenie Ośrodka Hodowli Zwierzyny, co staje się pretekstem do poruszania tematów z zakresu gospodarki łowieckiej. Ścieżka mimo lokalizacji w środku kompleksu leśnego, dzięki prostej, utwardzonej drodzedojazdowej jest łatwo dostępna, zarówno dla starszych jak i najmłodszych odwiedzających ten obiekt edukacji, nazywany często przez przedszkolaków „zieloną klasą”.
-
Więcej zdjęć ze Ścieżki przyrodniczo-leśnej oraz zamieszczonych wzdłuż niej tablic informacyjno-edukacyjnych znajdziesz poniżej J
2. Sala Edukacyjna w siedzibie Nadleśnictwa Chrzanów
W siedzibie Nadleśnictwa dotychczasową salę narad wyposażono z sprzęt multimedialny oraz różne eksponaty roślin, zwierząt i grzybów. Dzięki temu pełni ona także funkcję Sali Edukacyjnej.
Pomieszczenie to jest systematycznie wzbogacane o kolejne środki dydaktyczne w postaci tablic i gablot. Ponadto na Sali zlokalizowano naszą bibliotekę dzięki czemu dostępność materiałów edukacyjnych jest jeszcze większa w trakcie prowadzonych tutaj lekcji. Biblioteka zawiera zarówno książki, atlasy, zeszyty edukacyjne jak również filmy, dokumenty oraz bajki o charakterze edukacyjnym, które można wyświetlać w trakcie zajęć. Pomieszczenie daje również możliwość organizowania warsztatów plastycznych dla najmłodszych, podczas których wykorzystujemy „leśne skarby” w postaci zebranych liści, gałązek czy szyszek tworząc z nich ozdoby, obrazy oraz inne „dzieła sztuki”.
3. Drewniana wiata
Wiata wyposażona jest w ławy i stoły mieszczące ok. 50 osób. Dodatkowo obok urządzony jest grill z miejscami do siedzenia. Zaplecze to jest udostępniane dla większych grup celem przeprowadzenia warsztatów edukacyjnych, często połączonych z zajęciami plastycznymi.
Stoiska edukacyjne:
Na dużą dawkę wiedzy oraz dobrą zabawę można również liczyć odwiedzając nasze stoiska edukacyjne, który przygotowujemy podczas różnych wydarzeń własnych jak również innych, na które jesteśmy zapraszani. Więcej w galerii zdjęć poniżej J
Wypatrujcie zatem ogłoszeń, szczególnie na naszym profilu na facebooku, gdzie zawsze znajdziecie informacje o najbliższych wydarzeniach edukacyjnych!
Materiały do pobrania:
- Program Edukacji Leśnej Społeczeństwa na lata 2020-2029
- Plan działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Chrzanów na rok 2025
- Regulamin uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych na terenie nadleśnictw nadzorowanych przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Katowicach
-wzór wniosku o przeprowadzenie zajęć edukacyjnych
Osobą odpowiedzialną za prowadzenie edukacji leśnej
w Nadleśnictwie Chrzanów jest
Anna Rejdych
St. spec. SL ds. stanu posiadania i edukacji
Tel. 32 623 23 40 *333, 668 119 654
Czas w las!
Zapraszamy do współpracy
Obiekty edukacyjne: Sala edukacyjna w budynku Nadleśnictwa
Sala edukacyjna w budynku Nadleśnictwa Chrzanów
Stoiska edukacyjne

Stoiska edukacyjne
Tablice informacyjno-edukacyjne
Tablice informacyjno-edukacyjne przy ścieżce przyrodniczo-leśnej w Puszczy Dulowskiej
Ścieżka Przyrodniczo-Leśna została utworzona w 2000 roku na terenie Puszczy Dulowskiej. Celem jej utworzenia było udostępnienie dla ruchu turystycznego ciekawych i cennych przyrodniczo terenów leśnych.
Ścieżka ma długość około 5,5 km i wiedzie przez centralną części puszczy. Poruszając się nią możemy zaobserwować różnorodność gatunkową drzew leśnych, które tworzą drzewostany na terenie naszego Nadleśnictwa. Z pewnością dodatkową atrakcją jest również możliwość zaobserwowania śladów działalności licznie występujących na tym obszarze bobrów (bóbr europejski łac. Castor fiber). Bystry obserwator łatwo dostrzeże ścięte przez bobry drzewa, zbudowane przez nie żeremie i tamy oraz będące ich skutkiem zalewiska.
Zapraszamy do korzystania z utworzonej ścieżki zarówno przedszkolaki, młodzież szkolną, rowerzystów, biegaczy jak i innych uprawiających sport, a szczególnie tych, którzy chcą spędzić czas na łonie natury.
Asset Publisher
Adaptacja lasów i leśnictwa do zmian klimatu na nizinach
Adaptacja lasów i leśnictwa do zmian klimatu na nizinach
Tytuł projektu: Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu - mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych - kontynuacja (MRN3)
Podmioty realizujące projekt:
- Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe reprezentowane przez CKPŚ.
- 151 nadleśnictw z terenu 17 Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.
- Partnerzy projektu: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Ochrony Mokradeł.
Okres realizacji: 2024-2028
Cel główny projektu:
Wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia związane ze zmianami klimatu poprzez realizację do końca 2028 r. kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych ukierunkowanych na zapobieganie powstawaniu lub minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk/procesów klimatycznych takich jak susze i pożary, powodzie i podtopienia, intensywne lub długotrwałe opady atmosferyczne, ekstremalne przepływy wód w korytach, spływy powierzchniowe, niszczące działanie wód wezbraniowych.
Cele szczegółowe:
- Rozwój systemów małej retencji poprzez wykonanie obiektów i kompleksowych zadań gromadzących wodę do końca 2028 r.
- Rozwój systemów związanych z przeciwdziałaniem zbyt intensywnym spływom powodującym nadmierną erozję wodną na terenach nizinnych poprzez wykonanie obiektów do końca 2028 r.
W Projekcie wyznaczono również dodatkowe cele związane z działaniami edukacyjnymi oraz monitoringiem tj.:
- Wzrost wiedzy nt. wpływu małej retencji wodnej na środowisko poprzez opracowanie metodologii oceny wpływu na podstawie monitoringu środowiska wybranych zadań do 2028 r.
- Zwiększenie efektywności działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu poprzez opracowanie dobrych praktyk realizacji działań retencyjnych do końca roku 2028.
- Podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez realizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników do końca 2028 r.
Planowane działania:
W ramach projektu będą realizowane inwestycje łączące przyjazne środowisku metody techniczne i biotechniczne, obejmujące m.in.:
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę zbiorników małej retencji oraz zbiorników suchych;
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę małych urządzeń piętrzących oraz gromadzących wodę w szczególności zastawek, progów, przetamowań koryt, przepustów z piętrzeniem, zastosowanych w celu spowolnienia odpływu wód powierzchniowych i/lub stworzenia tzw. retencji korytowej oraz rozlewisk;
- renaturyzację siedlisk podmokłych w szczególności poprzez podniesienie poziomu wód i ich stabilizację;
- przebudowę, rozbudowę lub rozbiórkę obiektów niedostosowanych do wód wezbraniowych lub zastąpienie ich innym rodzajem budowli komunikacyjnej, ale także budowę nowych obiektów w celu zabezpieczenia koryta oraz ochronę jakości wód (przede wszystkim mostów, przepustów, brodów);
- zabezpieczenie obiektów infrastruktury leśnej przed skutkami nadmiernej erozji wodnej związanej z nawalnymi opadami (m.in. kaszyce, narzut kamienny, umocnienia skarp);
- unaturalnianie koryt poprzez odtwarzanie naturalnej geometrii i trasy (remeandrowanie cieków naturalnych, meandrowanie rowu), tworzenie zróżnicowanych siedlisk w korycie np. układ bystrze-ploso oraz odtwarzania terenów zalewowych.
Projekt stanowi kontynuację działań realizowanych przez Lasy Państwowe w ramach projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i 2014-2020.
Planowane rezultaty projektu:
W projekcie planuje się wykonanie łącznie 1030 sztuk obiektów i kompleksowych zadań (wskaźnik produktu), osiągnięcie pojemności obiektów małej retencji o wartości 7 065,2 tys. m3 oraz osiągnięcie objętości obiektów małej retencji w wartości 5 700 tys. m3 (wskaźnik rezultatu).
Ponadto dodatkowym wskaźnikiem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez organizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników.
Planowana wartość projektu:
Całkowity koszt realizacji projektu: 511 560 000 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 405 670 000 zł
Kwota dofinansowania z UE: 323 359 557 zł
#FunduszeUE